Heti kun pysähdytään filosofoimaan ja pohtimaan, elämä jatkaa liikuntaansa ja hetken todellisuus on menetetty

lauantai 16. huhtikuuta 2011

Viha, kehä ja vapaus


Edellisessä merkinnässäni viittasin Moments-blogissa käymäämme keskusteluun vihan luonteesta, ja siitä kuinka se pohjimmiltaan aggressiota, tekemisen energiaa. Jos joku tietää miksi aggressiosta on tullut niin ei-toivottua ja tukahdutettua että se on muuttunut pahantuulisuudeksi ja tuhoisaksi vihaksi, kertokaa minulle. Jos meidän suhteemme siihen olisi neutraali ja salliva, sillä voisi saada paljon rakentavaakin aikaan. Nyt se lähinnä saa aikaan stressiä ja angstia sekä purkautuu miten sattuu. Pienessä mittakaavassa tarpeettoman kehnoin seurauksin. Isossa mittakaavassa verenvuodatuksin.

Minulla aggessiota on jostain syystä riittänyt. Kuulemma se näkyy nk. syntymäkartassanikin jossa Mars on Oinaassa, joskaan en muista sen tarkempia implikaatioita. Tuota voisi tietysti käyttää puolustuksena ja selityksenä mutta se olisi vastuun välttelyä, ja se alkaisi toimia itseään toteuttavana ja vahvistavana profetiana.

Tokihan minä mielelläni välttelenkin vastuuta, se on taito jonka opimme pienenä koska koko yhteiskunta tuntuu toimivan niin. Siitä tulee meille automaatio joka sokeuttaa näkemästä omaa osuuttaan tapahtumaketjuista. Muita syytellessään sitä unohtaa kuinka olemme toinen toistemme peilejä, ja että palaute jota saan emotionaalisella tasolla kanssaeläjiltä on samaa energiaa jota olen itse antanut ulospäin itsestäni. Joskus kun siihen havahtuu tuntuu ettei saa enää kunnolla selvää montako kertaa joku juttu on heijastunut edestakaisin, mutta sen ensimmäisen itsestä lähteneen impulssin voi yleensä tunnistaa pienellä havainnoinnilla.

Yksi tämän "heijastupelin" vaikutuksista on ollut muun muassa se, kuinka olen kokenut olevani vastuussa muiden fiiliksistä (nämä tulevat yleensä erityisen hyvin esiin suhteissa läheisten ihmisten kanssa, joten varsinkin niitä kannattaa tutkailla). Toisin sanoen se miten minä tunnen ja käyttäydyn muiden ihmisten seurassa määrittelee sen millaista heillä on olla. Vihaisuuden kanssa asiaa on minulla hankaloittanut se, että sen ollessa voimakasta myös tukahduttaminen on ollut voimakasta, enkä ole kyennyt olemaan asian kanssa iisisti. Silloin käytöksen perusteellakaan ei saa aina selvää mihin tai kehen vihaisuuteni suuntautuu. Kun olen ollut pahalla tuulella, läheiseni eivät ole pitäneet siitä ja he ovat myöskin olleet varuillaan ja puolustuskannalla. Kun olen huomannut sen olen kokenut että se on minun vikani. Jos minä olisin hyväntuulinen, niin hekin voisivat olla hyvällä tuulella. Varmasti niin onkin että heidän tuntemukset heijastelevat omia tuntemuksiani, mutta se on vasta kehän ensimmäinen puolisko.

Kehän toinen puolisko on se että minä otan vastaan – ja henkilökohtaisesti – heidän fiiliksensä. Voisihan syyn ja seurausten ketju päättyä jo kehän ensimmäiseen puoliskoon; siten että läheiseni reagoivat tunteisiini omilla tunteillaan, mutta sen jälkeen minä en reagoisi siihen millaisia tunteita he esittävät minua kohtaan. Tässä tapauksessa minun pahantuulisuuteni vastustamista ja siitä johtuvaa stressiä. En ottaisi itseeni sitä että he ovat varautuneita, ja että he eivät hyväksy minua eivätkä pidä minusta silloin kun olen vihainen.

Ja nyt tapahtuu käänne sisäavaruuteen päin! Kaikki suhteet mitä minulla on elämässäni mihin tahansa, tässä tapauksessa toisiin ihmisiin, heijastelevat minun omaa suhdettani johonkin tiettyyn osaan persoonastani tai egostani. Kun vihaisuus nostaa päätään, niin sisälläni tapahtuu seuraavanlainen syyn ja seurausten ketju:
Olen ärtynyt ja pahantuulinen yksi ego ei pidä siitä ja vastustaa sitä   toinen ego kokee olevansa vastuussa tuosta reaktiosta, eli siitä etten pidä itsestäni kolmas ego syyllistää minua siitä etten pidä itsestäni.

Se miten muut ihmiset reagoivat minun ulospäin osoittamiini tunteisiin tai emootioihin ei aiheuta minulle stressiä tai huonommuuden tunnetta. Minä aiheutan se itse. Jokainen on itse vastuussa omista tunteistaan ja reaktioistaan, sekä siitä millaisia olemisen tiloja luo itselleen. Ei silti kannata pyrkiä eroon noista reaktioista, eikä yrittää työstää niitä pois, sillä se toisi vain lisäkerroksen vastustamista kierteen päälle. Asiaan voi vaikuttaa tehokkaammin haluamalla ystäväksi omien egojensa ja reaktioidensa kanssa. Ne rauhoittuvat kun huomaavat olevansa hyväksyttyjä ja sallittuja.

Tuen ja kannatan egojeni oikeutta olla mitä mieltä tahansa mistä asiasta tahansa, kuin myös omaa oikeuttani olla eri mieltä sekä vapauttani sallia kaikki mielipiteet.



2 kommenttia:

  1. Kiitoksia paljon tästä tekstistä! Tekstisi löytäminen ja lukeminen osui täydelliseen saumaan elämässäni, koska juuri edellämainittujen asioiden kanssa olen "kamppaillut" viime aikoina. Sain taas paljon tiedostamisen aihetta elämääni, kiitos siitä!. (:

    On ollut mahtava huomata, että oman tietoisuuden noustua elämästä on alkanut tulla äärimmäisen kiehtovaa. Tylsyys on kadonnut elämästäni kokonaan! Toivoisin jopa enemmän "tyhjiä" hetkiä elämääni, jotta voisin vielä enemmän keskittyä tiedostamaan mieltäni/egojeni toimintatapoja, tekemiseen keskittymisen sijaan. On ollut vapauttavaa tiedostaa oma vastuunsa omien tilojensa luomiseen ja reaktioihin.

    Tästä ilmauksesta pidin erityisesti: "Ne (egot) rauhoittuvat kun huomaavat olevansa hyväksyttyjä ja sallittuja."

    Tismalleen! Näinhän elämässä laajemmassakin mittakaavassa toimitaan; jos esimerkiksi vähemmistöryhmää sorretaan ja syrjitään, nousee se ennenpitkään vastarintaan ja vaatii oikeutta olemassa ololleen. Hyväksyvässä ja rakastavassa ilmapiirissä ei kapinoimiselle ole tarvetta; aikaa käytetään johonkin paljon kehittävämpään ja miellyttävämpään toimintaan. Negatiiviseksi mieltämiemme asioiden (taas yhden egon mielipide!) hyväksyminen vain tuppaa olemaan meistä vaikeaa ja vastustaminen saattaa jopa tuntua oikealta toimintatavalta. Pelkästään jo tämän tiedostaminen on mahtavaa.

    Pitkään olen koittanut nujertaa egoni ja "väärät" tunteeni ja niitä seuranneet toimintaketjut, mutta koskaan se ei ole tuottanut tulosta. Myötätuntoinen hyväksyminen on se avainsana. Kiitos myös havainnollistavasta esimerkistä peilaamisesta, sain siitä paljon ilon ja oppimisen aihetta elämääni!

    Oikein tiedostavaa ja oivaltavaa pääsiäisen aikaa! (=

    VastaaPoista
  2. Loistava juttu että olet saanut sysäyksiä tekstistä, ja kiitos kokemusten jakamisesta! Palaute lämmittää. Niinhän se on että jos kaikki laskisivat aseensa niin sotiminen loppuisi, mutta kukaan ei uskalla olla ensimmäinen joka tekee sen.

    Hyväksymisestä minulla on sellainen ymmärrys, että sitä ei voi tehdä pelkällä älyllisellä päätöksellä - tai että sellaisella päätöksellä voi olla päinvastaisiakin vaikutuksia, ellei samaan aikaan havainnoi (ja tule tietoiseksi) siitä, kuinka itsen jotkut puolet (egot) edelleen jatkavat tiedostamatonta vastustamista. Jos ainoastaan ajatuksissaan sanoo "negatiivisille" tuntemuksille että "minä hyväksyn teidät" eikä kiinnitä huomiota siihen mitä todella pohjimmiltaan tuntee ko. tunteitaan kohtaan, seurauksena on tiedostamattoman vastustamisen tukahtuminen - mikä tukahduttaa myös niitä tunteita joita vastustaa. Siksi kaikenlainen positiivinen ajattelu on pahinta mitä tajunnalleen voi tehdä.

    Tykkään käyttää enemmän sanaa 'salliminen' jonka ymmärrän ja määrittelen niin, että (sekään ei ole jotain minkä voi tehdä, vaan) se tapahtuu sen seurauksena kun valitsee ja päättää olla sen kaiken kanssa minkä havaitsee ja tuntee. Olipa se mitä tahansa. Kun vain antaa tunteiden sekä niiden vastustamisen tuntua, ne tulevat sallituksi.

    Tuostahan me oltiin samaa mieltä, eli ei muuten kuin siksi että olen välillä turhan tarkka siitä mitä nimenomaisia sanoja käytän... :-P Ja käyttipä mitä sanoja tahansa ei ole syytä muuttaa mitään mitä tekee, vaan nimenomaan havainnoida ja tulla tietoiseksi siitä mitä tuntemuksia ja juttuja ko. tekemiset nostattaa pintaan.

    Hyvää ja tiedostavaa pääsiäistä sinullekin!

    - Ville

    VastaaPoista